• רשימת המועמדים המלאה לפרסי אופיר 2017 הגיעו
  • סרטים חדשים:
  • הטרילוגיה האמריקאית של ג׳ורג׳ סטיבנס - ״שיין״
  • פרויקט כל זוכי האוסקר לסרט הטוב ביותר - פרק 37
  • לוגאן לאקי
  • ״טירת הזכוכית״, סקירה
  • מחשבות ותובנות על המועמדים לפרסי אופיר 2017
  • סרטים חדשים: ״לוגאן לאקי״ של סודרברג
  • רטרוספקטיבה למקס אופולס בסינמטקים

סרטים חדשים: ״מסע הטבעת״, ״הרוח במעטפת״, ״שקית של גולות״, ״מחר הכל מתחיל״, ״דרדסים הכפר האבוד״

29 במרץ 2017 מאת אורון שמיר

חמישה סרטים חדשים סוגרים את חודש מרץ, לפני שאפריל ועימו אווירת פסטיבלי הקולנוע מחד וסרטי הקיץ הגדולים מאידך תתחיל ללבלב באמת. בשבוע הבא נתייחס אל שני האספקטים האלה בנפרד, משוברי קופות פוטנציאליים לסרטים אמנותיים יותר שלא כדאי יהיה לפספס, ונצטרף גם אנחנו אל רשימת אירוע הקולנוע. מתחילים ביום ראשון עם טרום-בכורה של ״פטרסון״ של ג׳ים ג׳רמוש, כולל הקדמה של אור סיגולי והנחה לקוראי וקוראות סריטה. זה לא האירוע האחרון שלנו לחודש אפריל, אבל על כך בשבוע הבא, כאמור. בינתיים יש מספיק סרטים להתרכז בהם.

״מסע הטבעת״, הסרט הישראלי לשבוע זה, הינו מעין פארודיה על סרטי ״שר הטבעות״ עם עלילה מקורית משלה. אודי (תומר שחורי), המכור לספריו של טולקין ולסרטיו של פיטר ג׳קסון על פיהם, מסוגר בביתו לאחר שאהובת נעוריו נטשה אותו לטובת אחיו. מה שמוציא אותו מהדיכאון הוא מותה של סבתו, שהורישה לו ולאח הבוגדני חמישה מיליון דולר – בתנאי שאודי ימצא כלה בתוך חודש. לשם כך היא גם מורישה להם טבעת קסמים, בעזרתה יוצאים הגיבורים למסע למציאת זיווג. בכסף חושקים גם אביהם של הגיבורים ועורך-דינו, אותם מגלמים דבל׳ה גליקמן ושמוליק לוי. את הקאסט משלימים עמית פרקש, ישראל אטיאס, תמיר ביידר, טוביה צפיר, שלומי קוריאט, אסתי זקהיים, גבי עמרני ויגאל עדיקא. את התסריט כתב הקומיקאי שגיב פרידמן (שבשבילי תמיד יהיה הכלב מהתוכנית ״הרצועה״) וביימו אריק לובצקי ומתי הררי, שהפעם האחרונה שניסו את כוחם בקומדיה הייתה בסרט ״הפנטזיה הגדולה של סימיקו הקטן״.

״הרוח במעטפת״ (Ghost in the Shell) הוא גרסה אמריקאית לסרט האנימה היפני באותו השם של מאמורו אושיאי, שנודע בניינטיז לחובבי הז׳אנר, וגם לצופי ה-MTV בזכות הקליפ לשיר ״King of my Castle״ של ההרכב האלקטרוני ״Wamdue Project״. או ששני הסרטים מבוססים על אותו המנגה (הקומיקס היפני) של מאסמונה שירו, מה שתחליטו, שעלילתו מתרחשת בעתיד שנראה רחוק בשנות התשעים אבל כיום הוא פשוט העשור הבא. בעולם זה, האקרים מסוגלים לפרוץ אל תודעתם של בני אדם, ומי שנדרשת להילחם בהם היא אישה לשעבר שעברה שיפורים שהפכו אותה לסייבורג (סקרלט ג׳והנסון, שוב בתפקיד יישות-על). עוד בקאסט: פילו אסבק בתפקיד באטו, טאקשי קיטאנו בתור ארמאקי, וגם ג׳ולייט בינוש ומייקל פיט בתפקיד דמויות ששכחתי מה תפקידן בסרט המקורי (בהנחה שהיו שם). את התסריט כתבו ג׳יימי מוס (״מלכי הרחוב״) ו-וויליאם ווילר (״התרמית״), ואת הסרט ביים רופרט סנדרס (״שלגיה והצייד״). דעותינו על הסרט יגיעו בקרוב מאוד בכל המקומות בהם אנו כותבים, כולל כאן.

״שקית של גולות״ (Un Sac de Billes), עיבוד לספרו של ג׳וזף ג׳ופו המבוסס על זכרונותיו, פותח את החלק הצרפתי והכפול של המדור להפעם. סרט על פי אותו הספר נעשה כבר ב-1975, ועל הגרסה העכשווית חתומים הבמאי כריסטיאן דוגאיי (״ז׳אפלו״) ותסריטאיו הרבים – אלכסנדרה גיסמר, בנואה ג׳ישאר, לורן זייתון וג׳ונתן אלוש (שהיה אורח הפסטיבל הצרפתי בו הוקרן הסרט בבכורה). העלילה מתרחשת בצרפת של 1941, תחת הכיבוש הנאצי, ומתמקד בשני ילדים יהודים הבורחים מאימת מולדתם הנחרבת.

״מחר הכל מתחיל״ (Demain Tout Commence), גם הוא מהפסטיבל הצרפתי, מציב בתפקיד הראשי את אחד הכוכבים הגדולים של ארצו – עומאר סיי (״מחוברים לחיים״, ״צל הימים״). בראשית העלילה מגלם השחקן דמות שהפכה למזוהה עימו, חייכן חסר דאגות, אך עולמו מתהפך כשיום בהיר אחד מתדפקת על דלתו בת-זוג לשעבר המפקידה בידיו תינוקת שהיא טוענת כי הוא אביה. העלילה עוברת ממרסיי אל לונדון, שם בתחילה מבקשת הגיבור למצוא את אם התינוקת, ובהמשך לומד להיות אב ומגדל אותה כבתו. גלוריה קולסטון היא הבת, בסרטו של הוגו ג׳לין. תודה ליח״צ ולסרטי נחשון על התמונות מתוך הסרט שמעטרות את פוסט זה.

״דרדסים הכפר האבוד״ (Smurfs: The Lost Village), ניסיון נוסף ליצור גרסה קולנועית של סדרת האנימציה האהובה, הפעם ללא שילוב בין צילום והנפשה אלא בגרסה מצויירת בלבד. העלילה: היצורים הכחולים מוצאים מפה שלוקחת אותם הרחק מן הכפר המפורסם ואל תוך היער המסתורי, שם הם מגלים יצורים שדומים להם אבל קצת שונים. כמובן שגרגמל וחתחתול יגיחו בשלב מסויים, הורסי מסיבות שכמותם. קלי אסבורי (״שרק 2״, ״גנומאו ויוליה״) ביים, סטייסי הרמן ופמלה ריבון (״מואנה״) כתבו, וכיוון שהסרט יוצג בישראל גם בדיבוב המקורי הנה רשימה חלקית של הידוענים עם תפקידים קוליים בו: אריאל ווינטר, ג׳ו מנגניילו, מישל רודריגז, ג׳וליה רוברטס, אלי קמפר, מנדי פטינקין, ריאן ווילסון, דמי לובטו, ג׳ייק ג׳ונסון וזהו הגזמתם תכלס. כלומר, דרדסתם.

עוד אירועי וענייני קולנוע:

פסטיבל אפוס – אירוע הקולנוע הבינלאומי לתרבות ואמנות, יתקיים זו הפעם השמינית בין ה-5 וה-8 באפריל במוזיאון תל אביב לאמנות. כתמיד, סרטים העוסקים בכל סוגי האמנויות, מספרות ושירה דרך מוזיקה וקולנוע ועד מחול ואפילו אדריכלות, ירכיבו את תוכניית הפסטיבל. עוד נפשפש בתוכניה בשבוע הבא בפוסט ייעודי לפסטיבל, אבל בינתיים שווה להזכיר כמה כותרים בולטים. הכי מעניינים אותנו כצפוי הם הסרטים על קולנוע, למשל ״שריקה משפחתית״ אודות שבט קופולה, ״צלם נוסח איטליה: קרלו די פלמה״ העוסק בצלם האיטלקי הנודע, ו״הדמעות המרות של ריינר פאסבינדר״ על הפאסי המקורי, הבמאי הגרמני הפורה. גם שני הסרטים על המוזיקה העכשווית נשמעים מסקרנים – ״דייויד בואי הוא״ שמגיע כשנה אחרי מותו של איש הכוכבים, ו״יאללה! אנדרגראונד״ המתחקה אחר הצלילים המחתרתיים בעולם הערבי הסובב אותנו. ישנה גם תחרות ישראלית מעניינת, עם סרטים כמו ״אבא בגיל של סבא״ שיצרה רוני וולף על אביה השחקן שמואל וולף, או ״להיות חלק מהאדום הזה״ של אלה זהרנו גרינהויז על השחקנית המנוחה רוזינה קמבוס. עד בוא הפוסט שלנו, אפשר ורצוי להיעזר באתר הפסטיבל לרשימת הסרטים המלאה.

מרטין מקדונה – המוח המבריק מאחורי ״ברוז׳״, ״שבעה פסיכופטים״ ומחזות תיאטרון גאוניים לא פחות, מוציא גם הוא סרט חדש השנה. אני כותב ״גם הוא״ משום שרק לפני שבועיים טענתי כי 2017 עשויה להיות השנה האהובה עליי בתולדות הקולנוע בהתחשב בכמות היצירות של קולנוענים שאני אוהב במיוחד, והנה מצטרף לחגיגה גם ״Three Billboards Outside Ebbing, Missouri״, ששחרר את הקדימון שלו השבוע. כך נקרא הסרט שכתב וביים מקדונה, ובו פרנסס מקדורמנד מגלמת אם המחפשת לנקום במי שרצח את בתה, אך אינה יודעת את זהותו ולכן מוציאה את זעמה בצורת הטרלות יצירתיות כנגד כוחות השיטור המקומיים (וודי הרלסון וסם רוקוול). כבר מהתקצירון הזה אפשר לראות שמקדונה שומר על הקו של קומדיה שחורה משחור עם דמויות מורכבות יחסית, ואפשר גם להיעזר לשם העלאת ציפיות גם בטריילר (תודה לקאי מארק על ששיתף את הטריילר בפרופיל הפייסבוק שלו ושם נחשפתי אליו לראשונה).

תגובות

  1. לב הגיב:

    ״מחר הכול מתחיל״ הוא מהסרטים החלשים שראיתי השנה. התסריט מלא תפניות חסרות טעם, המשחק גרוע ועל הסוף פשוט לא נעים לדבר. ובהמשך לשיחתנו בשבוע שעבר, הסרט הזה מוקרן באופן קבוע, כמה פעמים ביום, בסינמטקים ברחבי הארץ. צמרמורת.

    1. שוב, בפעם החמישים – הסרטים שמוקרנים בסינמטקים מספר פעמים ביום נבחרים על ידי המפיצים ולא על ידי הסינמטק.

      1. לב הגיב:

        ברור לגמרי. מה זה משנה?

השאר תגובה