• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

פרסי אופיר 2016: הימורי זוכים

19 בספטמבר 2016 מאת מערכת סריטה

כל שנה זה הופך להיות קשה יותר ויותר, והאמת היא שאותנו לא תשמעו מתלוננים. הרי אין דבר משעמם יותר מטקס פרסים בו הכל צפוי, אותו כבר פענחת לגמרי, ובשנתיים האחרונות זה היה הכל חוץ מזה.
ב-2014 ראינו את "גט: המשפט של ויויאן אמסלם" מפסיד פרס אחרי פרס לטובת "אפס ביחסי אנוש" ו"מיתה טובה" רק בשביל לזכות בפרס הסרט, ובשנה שעברה נדהמנו איך "היורד למעלה" נראה בתחילת הטקס כבלתי מנוצח על חשבון תותחים כבדים כמו "המילים הטובות", אבל נבלם בישורת האחרונה לטובת "באבא ג'ון".
את סיכום הטקס של שנה שעברה כינה אור "כל החוקים נשברו והכל נשאר אותו דבר", והשנה נדמה שאין לנו שום סטטיסטיקות להיתלות בהן. הכל פה מבוסס על תחושות פנימיות וקישורים סבוכים שאנחנו בקושי יכולים להסביר לעצמינו.
כמו כן, חשוב לציין שאלו ההימורים שלנו, ולא משאלות ליבנו. אותם נשמור בסוד בינתיים, ברשותכם.

בשנה שעברה לא הבינה אחת המפסידות בקטגורית הסרט התיעודי הקצר, איך יכול להיות שכל מסקרי האופיר הימרו עליה, אבל הפרס הלך לסרט אחר. האמת היא שיש לזה הסבר די הגיוני. שלא כמו באוסקר האמריקאי לנו אין פרסים מקדימים. בישראל הקטנה אין את פרס איגוד השחקנים, גלובוס הזהב ופרסי המבקרים של ניו יורק שמובילים אל קו הסיום. הכל קורה מהר מדי ובבת אחת. זה לא בהכרח דבר רע, אולי אפילו טוב שכך, אבל ההימורים על האופיר הם משהו שלא ממש יכול להסתמך על ידע. הדבר הכי קרוב להימור מושכל מגיע מכיוון יאיר רוה ומשאל האקדמיה השנתי שלו ב"סינמסקופ".
אנחנו בסריטה עושים את זה בעיקר כדי להוסיף עניין לטקס, ואתם בהחלט מוזמנים להצטרף אלינו, ולהתרענן עם רשימת המועמדים המלאה.

אור, אורון ועופר, כולם הימרו על הזוכים בכל הקטגוריות של אופיר 2016 והנה הם לפניכם. כדי לתבל, הוספנו, כהרגלינו, את זה שאולי יכול להפתיע (למרות שבניקוד הסופי אנחנו לא מחשיבים את זה), ואת זה שצר לנו שאיננו במועמדים.
בשנה שעברה עופר ניצח עם 8 הימורים נכונים, אור אחריו עם 7 ואורון שלישי עם 4.
בשנת 2014 אורון היה המנצח עם 11 נכונים, עופר אחריו עם 9, ואור שלישי עם 8.
בשנת 2013 אור ועופר סיימו עם תיקו 8, ואורון היה עם 6.
בשנת 2012 אור ועופר סיימו עם תיקו 7, ואורון לאחריהם עם 5.
כפי שאתם רואים, אין צורך לשים את הכסף על ההימורים שלנו…

הימורי סריטה לפרסי אופיר 2016

פרס הליהוק הטוב ביותר:

הימור יכול להפתיע היה צריך להיות פה
אור סופת חול לעבור את הקיר להציל את נטע
עופר מעבר להרים ולגבעות סופת חול תיקון
אורון סופת חול לעבור את הקיר סופעולם

שלוש מועמדות על חמישה סרטים ישנן השנה. אור ועופר חושבים שלימור שמילה, מועמדת קבועה שטרם זכתה, תנצח בזכות "סופת חול" (היא מועמדת גם על "אבינו"), כאשר עופר מאמין בשיאנית הזכיות אורית אזולאי (שמועמדת גם על "ברש").

פרס האיפור הטוב ביותר:

הימור יכול להפתיע היה צריך להיות פה
אור אבינו אבוללה
עופר לעבור את הקיר סופת חול
אורון לעבור את הקיר ישמח חתני ברש

פצעים וחבורות מול זקנים ופאות, ככה זה נראה מכאן. עם זאת, אם תציצו ברשימת ה"יכול להפתיע" תוכלו להיווכח שאנחנו די מפוזרים הפעם, ובעצם יש גם לשאר המתמודדים סיכוי לא רע.

לעבור את הקיר

לעבור את הקיר

פרס הסרט הקצר הטוב ביותר:

הימור יכול להפתיע היה צריך להיות פה
אור עם הפנים לקיר אנה שן כריש
עופר גבולות עם הפנים לקיר בלקאאוט
אורון אנה עם הפנים לקיר בלקאאוט

הפעם שלושתנו הולכים על סרטים אחרים לחלוטין. אור הולך עם זוכה פסטיבל ירושלים, עופר עם פסטיבל הסטודנטים ואורון עם פסטיבל קאן. מה שבטוח, כולנו מאמינים שבמאית תצא עם הפרס.

פרס הסרט התיעודי הקצר:

הימור יכול להפתיע היה צריך להיות פה
אור בית האילמת מוות בבאר שבע
עופר מוות בבאר שבע שבוע 23
אורון בית האילמת שבוע 23 קפה נגלר

גם הפעם הבמאיות שולטות בהימורים. "בית האילמת" ניכס לעצמו כל פרס אליו התמודד במהלך השנה, בארץ ובעולם, כאשר "מוות בבאר שבע" גם הוא יצא מעוטר מפסטיבל דוקאביב. האם רק בוגרות סם-שפיגל יכבשו את הקטגוריות הקצרות?

פרס הסרט התיעודי באורך מלא:

הימור יכול להפתיע היה צריך להיות פה
אור פרינסס שואו מיסטר גאגא
עופר מיסטר גאגא פרינסס שואו שבע-עשרה התחלות על טליה
אורון מיסטר גאגא פרינסס שואו החולמים מבבילון

מדובר באחת הקטגוריות המותחות ביותר של הטקס, ואולי המעניינת ביותר לקהל הרחב. זאת מכיוון שבשונה מפרס הסרט העלילתי, כל חמשת המועמדים נחשפו לצופי הקולנוע בהקרנות מסחריות וזכו להצלחה גדולה. אור מאמין בדרמה המוזיקלית "פרינסס שואו" של עדו הר, כאשר אורון ועופר סומכים על אחד האירועים המרשימים של השנה בקולנוע הישראלי, "מיסטר גאגא".

פרס המוזיקה המקורית הטובה ביותר:

הימור יכול להפתיע היה צריך להיות פה
אור ג'נקשן 48 ישמח חתני שבוע ויום
עופר סופת חול אבוללה
אורון ג'נקשן 48 סופת חול ברש

סרטים בעלי מוזיקה דיאגטית נוטים לקחת את הפרס הזה, ולכן לא מפתיע שאור ואורון חושבים שסרט הראפ "ג'נקשן 48" יזכה. עופר מאמין ברן בגנו, שזכה באופיר במפתיע על "אפס ביחסי אנוש".

פרס עיצוב פס-הקול הטוב ביותר:

הימור יכול להפתיע היה צריך להיות פה
אור ג'נקשן 48 הכל שבור ורוקד תיקון
עופר אבינו ג'נקשן 48
אורון הרמוניה הכל שבור ורוקד תיקון

אור משדך בין שתי הקטגוריות האודיופוניות (למרות שזכייה משותפת לא קרתה מאז "מי מפחד מהזאב הרע" בשנת 2013). אורון מהמר על סרט מוזיקלי אחר, ועופר מאמין ביריות והמכות מסרטו של מני יעיש.

princess-shaw

פרינסס שואו

 פרס עיצוב התלבושות הטוב ביותר:

הימור יכול להפתיע
אור לעבור את הקיר סופת חול
עופר לעבור את הקיר סופת חול
אורון לעבור את הקיר ישמח חתני

כולנו מאמינים שחוה לוי רוזלסקי היא זו שתיקח את פרס התלבושות.

פרס העיצוב האומנותי הטוב ביותר:

הימור יכול להפתיע היה צריך להיות פה
אור סופת חול הרמוניה אבוללה
עופר הרמוניה סופת חול
אורון הרמוניה סופת חול ברש

אורון ממשיך לשים את כספו על סרטו של אורי סיון, ומהמר שייצא מהטקס עם לפחות שני פרסים. עופר הפעם מצטרף אליו, ואור בונה שחבלי הכביסה המתנופפים ברוח של "סופת חול" יטו את הכף.

פרס העריכה הטובה ביותר:

הימור יכול להפתיע היה צריך להיות פה
אור אבינו סופת חול תיקון
עופר מעבר להרים ולגבעות סופת חול הפורצת
אורון מעבר להרים ולגבעות שבוע ויום אנשים שהם לא אני

עופר ואורון מאמינים שאריק להב ליבוביץ' יוכל לעשות מעשה ולזכות שלוש שנים ברציפות, לאחר "אפס ביחסי אנוש" ו"היורד למעלה". לא שזה חסר תקדים, כן? עינת גלזר-זרחין עשתה שלישיה רצופה, ולא רק פעם אחת – אלא פעמיים! אור, לעומתם, חושב שזו תהיה שירה ארד.

פרס הצילום הטוב ביותר:

הימור יכול להפתיע היה צריך להיות פה
אור תיקון הרמוניה הפורצת
עופר תיקון סופת חול הפורצת
אורון תיקון הרמוניה הפורצת

קונצנזוס, אבל הפעם לא לגמרי ברור כמה זו למעשה משאלת לב וכמה זוהי חשיבה צלולה. האם צלם שסרטו לא מועמד לפרס הסרט הטוב ביותר יכול לזכות בקטגוריה הזו? אם תשאלו את גיורא ביח ("מי מפחד מהזאב הרע"), אמנון סלומון ("התגנבות יחידים") התשובה היא כן. אבל הם היחידים בעשרים השנים האחרונות שהצליחו לעשות זאת.

פרס התסריט הטוב ביותר:

הימור יכול להפתיע היה צריך להיות פה
אור לעבור את הקיר שבוע ויום תיקון
עופר מעבר להרים ולגבעות לעבור את הקיר תיקון
אורון שבוע ויום חדרי הבית תיקון

הקטגוריה עם הכי הרבה מועמדים השנה (לא פחות משבעה סרטים ושמונה תסריטאים) פיצלה אותנו לחלוטין. אור מאמין שבורשטין תהפוך לאישה עם הכי הרבה פרסי כתיבה בתולדות האופיר (עד כה זכו רק שתי יוצרות בפרס, בורשטין וטליה לביא), עופר חושב שקולירין ישחזר את הישגי "ביקור התזמורת", ואורון בטוח שהאקדמיה תצביע לדם החדש של הקטגוריה.
פולונסקי של "שבוע ויום" וזקצר של "סופת חול", אגב, הם היחידים מכל שמונת התסריטאים בקטגוריה שזוהי להם מועמדות כתיבה ראשונה.

פרס שחקנית המשנה הטובה ביותר:

הימור יכולה להפתיע
אור בלאל-עספור – סופת חול זיסמן-כהן – אבינו
עופר בלאל-עספור – סופת חול זיסמן-כהן – אבינו
אורון בלאל-עספור – סופת חול נדב נאור – מעבר להרים ולגבעות

רובא בלאל-עספור של "סופת חול" תהיה הזוכה, כך אנחנו מאמינים כולנו, אבל לא מבטלים נורא מהר את שאר השחקניות בעלות שלושת השמות, רותם זיסמן-כהן ושירי נדב נאור. זיסמן-כהן חייבת לזכות מתישהו, זה ברור, והשאלה האם "אבינו" סוף סוף יהיה זה שיביא לה את הזהב עודנה רלוונטית. נדב נאור היא הנציגה היחידה של "מעבר להרים ולגבעות" ומגיעה לטקס מעוטרת בפרס שחקנית השנה של פסטיבל ירושלים.

שבוע ויום

שבוע ויום

פרס שחקן המשנה הטוב ביותר:

הימור יכול להפתיע היה צריך להיות פה
אור בן ארי – נמל בית דהן – אבינו לייזרוביץ' – הלהקה האחרונה בלבנון
עופר קאפון – שבוע ויום בן ארי – נמל בית נאתור – תיקון
אורון קאפון – שבוע ויום בן ארי – נמל בית בנדק – ברש

קטגוריה מותחת לחלוטין. בעינינו לא פחות משלושה שחקנים יכולים לסיים את הערב עם זכייה. מצבו של שמיל בן ארי נראה פחות יציב משל חבריו כי הסרט עליו הוא מועמד, "נמל בית" איננו בקטגורית הסרט הטוב ביותר. עם זאת, בשנה שעברה שני זוכי קטגורית המשנה עשו זאת בלי גיבוי מהפרס הגדול (נורמן עיסא על "מלחמת 90 הדקות" ודבורה קידר עם "ציפורי חול"), כך שהשחקן האהוב יכול לעמוד על הבמה בפעם השלישית.
קאפון הצעיר זוכה עכשיו לתמיכה רחבה גם בזכות הסדרה הקומית בהשתתפותו, "תאג"ד" והמומנטום בהחלט לצדו.

פרס השחקנית הראשית הטובה ביותר:

הימור יכולה להפתיע הייתה צריך להיות פה
אור קולר – לעבור את הקיר דודינה – שבוע ויום שמעון – ברש
עופר קולר – לעבור את הקיר דודינה – שבוע ויום עשת – מעבר להרים ולגבעות
אורון קולר – לעבור את הקיר עמאר – סופת חול שמעון – ברש

לא נראה שיש פה על מה להתווכח בכלל.

פרס השחקן הראשי הטוב ביותר:

הימור יכול להפתיע היה צריך להיות פה
אור כהן – אבינו אביבי – שבוע ויום פדות – מעבר להרים ולגבעות
עופר כהן – אבינו אביבי – שבוע ויום סגל – חדרי הבית
אורון כהן – אבינו אביבי – שבוע ויום פדות – מעבר להרים ולגבעות

אנחנו לא מעוניינים להכניס לכאן נושאים עדתיים, אבל הנה לכם סטטיסטיקה מרתקת: הפעם האחרונה ששחקן אשכנזי זכה בפרס הראשי, הייתה לפני לא פחות מחמש שנים. זה היה שלמה בראבא על "הערת שוליים". קחו את זה לאן שאתם רוצים.
אנחנו מאמינים שהסטרייק הזה ימשיך גם השנה עם זוכה פסטיבל ירושלים, מוריס כהן.

פרס הבימוי הטוב ביותר:

הימור יכול להפתיע היה צריך להיות פה
אור זקצר – סופת חול יעיש – אבינו בן ארויה – אנשים שהם לא אני
עופר קולירין – מעבר להרים ולגבעות זקצר – סופת חול בן אשר – הפורצת
אורון קולירין – מעבר להרים ולגבעות בורשטין – לעבור את הקיר סיון – תיקון

האם בפעם השלישית ברציפות יהיה פיצול בין פרס הבימוי ופרס הסרט? האם בפעם הרביעית בתולדות האופיר תזכה במאית בפרס הבימוי? תלוי את מי שואלים. אחת הקטגוריות הכי מותחות של הערב.

פרס הסרט שייצג את ישראל בטקס האוסקר (לשעבר – הסרט הטוב ביותר):

הימור יכול להפתיע היה צריך להיות פה
אור סופת חול לעבור את הקיר תיקון
עופר סופת חול לעבור את הקיר תיקון
אורון סופת חול לעבור את הקיר ברש

הקונצנזוס האחרון ואולי זה האולטימטיבי. אם היו לנו איזשהן ספקות, הגיע המשאל של יאיר רוה וסגר את כל הפינות. הסרט הישראלי המדובר ביותר של השנה, "סופת חול", הוא זה שיישלח לייצג את ישראל באוסקר האמריקאי. דרמת הביכורים המרשימה של עלית זקצר השיגה את כל שהרוויחה השנה ביושר רב ובעבודה מעוררת השתאות וקנאה, ותהא התוצאה את תהא – אנחנו מאחלים לכולם בהצלחה.

sandstorm2

סופת חול

תגובות

  1. עדן הגיב:

    אתם טועים לגבי פרס הצילום – תיקון לדעתי לא יזכה מהסיבה הפשוטה שלא מספיק חברי אקדמיה ראו אותו

    1. נח הגיב:

      כן זה הטרגדיה של 'תיקון' באופרים – לא באו לראות. ולא רק של תיקון, משחק למלכות הכיתה בלבד. גם על זה האקדמיה צריכה לחשוב ולשנות משהו, משהו בכיוון שיוויניות

      1. דורון (אחר) הגיב:

        משהו בסגנון שרק סרטים שיופצו מסחרית יוכלו להתחרות? כי זה שינוי שכבר מתוכנן

  2. נח הגיב:

    אני לא חושב שזה מספיק מדויק. כי אז התחרות היא בין הבלוקבסטרים, המצליחני ההפצה. ורוב הקולנוע הישראלי לא צולח צופים או הפצה כמו שצריך. צריך מנגון שיפקח על כמות מינמנום של חברי האקדמיה לסרט ולפי זה להעניק או לא להעניק הקרנות לסרטי האקדמיה, לא לחזק השולט אלא למי שהשיג מספר חברי אקדמיה בהקרנות שלו מגיע עוד הקרנות. משהו בסגנון הזה.

    1. אורון שמיר הגיב:

      תחרויות בין סרטים, לרבות פרסי אופיר, תמיד יהיו בעצם תחרות פופולריות בראש ובראשונה. זה טבען. אין שום מנגנון שיכול למנוע את זה, או יותר נכון – אין שיטה שאי אפשר לעקוף. אתה מציע להכריח את חברי האקדמיה לצפות בסרטים שהם לא רוצים? כי לא נראה לי שתהיה להם שום בעיה לבוא להירשם וללכת באמצע/לפני שהתחיל, או אפילו לשלוח מישהו אחר לרשום שהיו וצפו. החובה היא על הסרטים והיוצרים, שצריכים להבין שזה המשחק, ולשבור את הראש איך להיות יצירתיים בדרכים שלהם למשוך קהל מצביעים (רמז: לשלוח מאות מיילים כמו שעושים כולם אינה דרך להתבלט). בשנה הבאה זה אכן יהיה קל יותר, כי כל סרט יוכל להתגאות בהפצתו, בקהל, בביקורות ובקיצור בכך שכבר נצפה ונאהב.

      1. נח הגיב:

        צודק.
        טוב עשו שלא נרשמו לאופירים דאז ׳ההר׳ ו׳המשוטט׳, למה בעצם להכנס למגנון אבוד מראש. שנה הבאה הרבה סרטים יבינו שהאופיר הוא לא לכל אחד. לטוב ולרע.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.