• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

סרטים חדשים: ״גשר המרגלים״, ״הדינוזאור הטוב״, ״ליד הים״, ״לב רחב״, ״ערכו של אדם״

25 בנובמבר 2015 מאת אורון שמיר

שמתם ושמתן לב איזה שבוע עמוס עבר על הבלוג? זהו הפוסט החמישי שלנו בארבעת הימים האחרונים, דפדפו אחורה לראות שכלום לא התפספס. ואם לשפוט על פי חמשת הסרטים שעולים לאקרנים בסוף השבוע, נדמה לי שהקצב רק יתגבר – כמעט כולם ראויים להתייחסות, עם אופציה להשלים סטרייק. בשל הגודש, נוותר הפעם על פינת הפלוס, אם כי הבנתי שיש טריילר שכולם נורא מתלהבים/מפהקים ממנו שיצא היום.

״גשר המרגלים״ (Bridge of Spies) הוא תוצר של הסופר-גרופ המרגשת למדי, המורכבת מסטיבן ספילברג כבמאי, האחים כהן (ומאט שרמן) כתסריטאים, וטום הנקס בתפקיד הראשי. העלילה מתרחשת בארה״ב של ימי המלחמה הקרה, עם זליגה למזרח ברלין שבדיוק מופרדת מאחותה המערבית באמצעות חומה. הנקס מגלם עורך-דין שנשכר להגן על מרגל סובייטי שנתפס בשטחי ארה״ב, בעוד שברוסיה מופל מטוס ריגול אמריקאי והטייס שלו נלקח בשבי. התוצאה היא מו״מ עדין על חילופי שבויים בהנהגת גיבורנו, שנאלץ לנהל אותו על אדמת גרמניה השסועה. כתבתי באהדה רבה על הסרט המוצלח והמבדר הזה עבור עכבר העיר, ואור הביע את דעתו שלו כאן אצלנו.

״הדינוזאור הטוב״ (The Good Dinosaur) ינסה לענות על השאלה – האם פיקסאר יכולים להעניק לנו שתי יצירות מופת בשנה אחת, אחרי ״הקול בראש״ המופתי? התשובה היא לא די נחרץ בעיניי, אבל זה ממש לא אומר ש״הדינוזאור״ הוא סרט רע. פירטתי עליו בסקירה, אבל בינתיים הנה את מה שחשוב לדעת – מעשיית האנימציה הנוספת של אולפני ההנפשה לשנת 2015 מתרחשת לפני מיליוני שנים, בעולם בו הדינוזאורים לא הוחרבו אלא שרדו לפחות עד לתקופה בה בני האדם החלו להזדקף. זהו מסעו של דינוזאור צעיר בשם ארלו להתגבר על פחדיו, להתמודד עם גור-אדם בעל התנהגות כלבית, ואף למצוא את דרכו הביתה לאחר שנסחף הרחק משם בסופה. פיטר סוהן ביים את סרטו הארוך הראשון עבור האולפנים, לאחר שהיה שותף ליצירות רבות ואף אחראי לקצר המצויין ״מעונן חלקית״ (שהוקרן לפני ״למעלה״).

״ליד הים״ (By the Sea) מביא גם הוא שמות גדולים אל מסך הקולנוע, אותם ניתן למזג לשם אחד – בראנג׳לינה. אנג׳לינה ג׳ולי, החתומה על הסרט כתסריטאית-במאית-שחקנית ראשית עם שם משפחתה המלא, מופיעה כאן לצד בעלה בראד פיט בסרטה השלישי כיוצרת (אחרי ״בארץ של דם ודבש״ ו״לא נשבר״). הזוג בחיים האמיתיים מגלמים זוג יפה ומצליח גם על המסך, הוא סופר המחפש השראה והיא אשתו שמעוניינת להנות מחופשה אירופאית. אלא שרמת השעמום וחוסר התקשורת בין השניים גורמים להם לנסות לשבור שגרה בדרכים הרסניות למדי. לצידן של הזוג המלכותי של הוליווד מככבים פרצופים צרפתיים מוכרים כגון נילס ארסטרופ ומלאני לורן, במה שהוא בקלות הסרט הכי מביך לצפייה שראיתי השנה בקולנוע. פירטתי על כך בביקורת הכעוסה שלי בעכבר העיר, עופר יחלוק עליי בסקירה מאוזנת יותר.

״לב רחב״ (Fúsi), אחד משני הסרטים האיסלנדיים הכי מדוברים השנה (יחד עם ״איילים״), מסיים את סיבוב הניצחון שלו מפסטיבל ירושלים (אז כתב עליו עופר) ופסטיבל בערבה ומגיע כעת אל בתי הקולנוע. השחקן גדול המימדים גונאר יונסון, שהתארח בירושלים, מגלם את גיבור הסרט – גבר בשנות ה-40 לחייו שעדיין מתגורר עם אמו, ותחביבו הוא שחזור קרבות מפתח במלחמת העולם השנייה בעזרת צעוצועים. כאשר מתנת יום-הולדת שולחת אותו לחוג לריקודי שורות אמריקאיים, נופלת בחיקו גם הזדמנות ליצור קשר מעניין עם בנות המין השני. הבמאי הוא דאגור קאורי (״נוי אלבינוי״, ״סוס שחור״) שהתארח בפסטיבל סרטים בערבה לפני כשבוע.

״ערכו של אדם״ (la Loi Du Marche) מגיע אלינו מהתחרות הרשמית בפסטיבל קאן האחרון, שם גרף את הפרס לשחקן הטוב ביותר שהוענק לוינסאן לינדון. הצרפתי אכן סוחב על גבו ועורפו את סרטו של סטפן בריזה הוותיק, מעין דרמת מוסר בסגנון ריאליסטי על אב משפחה מבוגר המפוטר מעבודתו ומתקשה מעט לשוב אל מעגל התעסוקה בעולם הציני של ימינו. אלא שיש לו אשה וילד הסובל ממוגבלות, ולכן עליו לקחת כל עבודה שיטילו עליו, גם כזו שבה הוא נדרש לבחון את עצמו כאדם ערכי ומוסרי. יש לי כמה מילים לומר על הסרט, אבל ממש כמה, אולי עדיף לשמור אותן לסקירה.

עד כאן בינתיים, צפו לסקירות ועוד קצת סקירות ממש בקרוב.

bythesea2

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.