• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

פסטיבל חיפה 2015: אנימציה צרפתית (דיווח שני של עופר)

29 בספטמבר 2015 מאת עופר ליברגל

השנה, מסגרת האנימציה בפסטיבל חיפה נהנית מדומיננטיות של התוצרות הצרפתית. בפוסט זה אסקור שלושה סרטי אנימציה שונים מאוד באופיים, המיועדים כל אחד בדרכו לכל המשפחה ודוברים באופן מובהק את השפה הצרפתית. אחד מהם מתרחש בניו יורק, אחר ברוסיה והשלישי בפריז, אבל בפריז של מציאות חלופית בה העולם התפתח בצורה שונה מאוד מן העולם שבו אנו חיים.

הפנטום הצעיר
Phantom Boy

phantom-boy

סרטם של צמד הבמאים אלן גאניול וז'אן-לופ פליסיוליחתול בפריז״) מצליח לעבוד בכמה רמות שונות, הן כסרט לכל המשפחה והן כתענוג לסינפילים. הסרט מתרחש בעיר ניו יורק והוא מחווה לעיר עצמה ולקולנוע אשר נוצר בהשראתה. הבמאים הצרפתיים משחזרים את המבנה של העיר בצורה הנראית מדויקת, כאשר הארכיטקטורה של גורדי השחקים מתפקדת כעונג חזותי אשר ניתן לשחק בו בעזרת הכלים של האנימציה. אבל הקולנוע המזוהה עם העיר נוכח גם הוא ללא הרף בסרט, כולל הרמזים ל"חופי הכרך", "חלון אחורי", סרטי וודי אלן, וגם סרטים אמריקאים אחרים בהם העיר היא לאו דווקא ניו יורק, כאשר לפחות האיש הרע בסרט נראה כשילוב של כמה נבלים מסרטי באטמן.

אבל בלב הסרט יש כמה גיבורים ייחודיים. הבולט שבהם הוא ילד בן-11 החולה בסרטן, נושא מעט אפל לסרט אשר פונה גם לגילים צעירים אפילו יותר מגיל הגיבור שלו. אבל הבמאים מלווים את העיסוק הכואב של התמודדות המשפחה עם המחלה בעזרת כישרון פנטסטי אשר הילד זוכה בו עקב הטיפול: היכולת להתנתק מגופו ולהפוך לרוח רפאים, בלי הצורך למות. כך הילד יכול לנדוד ברחבי העיר ולראות גם דברים שאנשים לא רוצים שהוא יראה, למשל את אמו בוכה עקב מחלתו.

אל בית החולים בו הילד מאושפז מגיע גם הגיבור השני של הסרט, אשר נבנה כאנטי-גיבור טיפוסי: זהו שוטר אשר גורם יותר נזק מתועלת פעם אחר פעם בעודו פועל למען החוק. הוא מנהל מערכת יחסים של הקנטות וגילויי חיבה עם עיתונאית אשר חושפת את כישלונותיו הרבים, בקו עלילה הבנוי כמו קומדיה רומנטית קלאסית. לאשפוז הוא מגיע לאחר שירד בדרגה, אבל גם לאחר שכמעט ותפס במקרה את הפושע אשר מאיים על כל ניו יורק. כעת, הוא יודע את מיקומו הכללי של הפושע, אבל אף אחד במשטרה כבר לא מאמין לו והוא איבד את יכולת הניידות. הוא נעזר בילד שיכול להפוך לרוח רפאים ובעיתונאית על מנת לנסות ולדלות פרטים נוספים, תוך סיכון חיי השניים באופנים שונים.

הפושע המאיים על העיר הוא נבל קומיקס אשר מתפקד בתוך הסביבה אשר דומה כי אינה רגילה לנבלי קומיקס. הפנים של הפושע הם ציור קוביסטי, הוא נעזר בצוות בריונים ובכלב קטן בעל יכולת לחימה מרשימות. דומה כי הוא רוצה לא רק כסף, אלא גם שמישהו ישמע את הסיפור האישי שלו באופן בו הוא רוצה לספר אותו. כמו השוטר הדולק בעקבותיו, האופי שלו והגאווה שלו מכשילים אותו פעם אחרי פעם, בדיוק ברגעים בהם הוא מנסה ללכוד את הקהל המאזינים שלו בעזרת כאבו האישי. רוב העיר מעדיפה לפחד עקב האיום שלו בכאוס כללי.

הסרט מצליח לשלב בין הומור, מתח ושימוש מדוד באלמנטים של פנטזיה. אף כי חלק מן ההקשרים הקולנועיים יעברו מעל הראש של הקהל הצעיר, הם משולבים בסרט באופן אשר לא נותן תחושה של חוסר הבנה, הבדיחות של הסרט בנויות בצורה שתקסום לקהל צעיר ובוגר כאחד. בכמה דרכים שונות, הסרט עוסק גם ביכולת לספר סיפורים ובדרכים השונות של לכידת תשומת הלב של הקהל, אבל יש גם הבדלים במטרות השונות של האקט של בניית סיפור – מי שמנסה להאדיר את עצמו דרך סיפור נכשל, ומי שמספר משהו על מנת לרומם את רוחו של האחר מצליח בסרט לחולל פלא, כמו לחדור דרך קירות או לשנות גורלות כמו יד אלוהים בעולם.

הקרנה נוספת:
5.10 | 12:00 | טיקוטין

אל הצפון הרחוק
Long Way North

long-way-north

סרט הביכורים של רמי שאייה הוא בעל העלילה הכי קונבנציונלית מבין הסרטים בפוסט זה. אולם, הוא גם הסרט בו סגנון הציור הינו הייחודי ביותר. הסגנון של הסרט נראה במבט ראשון פשוט ולא עשיר בפרטים, אבל היופי הייחודי שלו גובר ככל שמוסיפים לצפות בו. השימוש בצבעים ברורים הולך ונעשה מוקפד יותר ומובחן בין גוונים שונים, בעיקר בקטעים המרהיבים בהם הפריים נשלט על ידי גוונים שונים של לבן. ויש הרבה לבן בסרט, אשר עוסק במסע לעבר הקוטב הצפוני.

הסרט מתרחש בשנות השמונים של המאה ה-19, תקופה בה האדם טרם הגיע אל הקוטב עצמו. הגיבורה היא סשה, נערה ממשפחה אריסטוקרטית בסנט פטרסבורג אשר מוצגת לראשונה בנשף בראשית הסרט. סבה של הנערה היה חוקר ארצות מהולל, אך הסרט מתרחש שנים ספורות לאחר שנעלמו העקבות של משלחת שהנהיג לעבר הקוטב הצפוני. זוהי משלחת אשר בזבזה לא מעט כסף עבור הצאר ובמידה רבה כישלונה הכתים את משורת הסב, אותו סשה מעריצה.

מחיפוש מקרי בחפצי הסב לומדת סשה כי הוא ניסה להגיע לקוטב בנתיב שונה ממה שחשבו משלחות החיפושים והיא מנסה לחדש את החיפושים אחר המשלחת. אלא שתככים פוליטיים מכשילים כל סיכוי למשלחת רשמית נוספת וסשה מחליטה לצאת להציל את כבוד סבה בכוחות עצמה- היא בורחת צפונה בתקווה לשכנע ספינה כלשהי לעזור לה בחיפושים. בנקודה זו, הסרט הופך לסרט הרפתקאות. בערך באמצע הסרט סשה אכן מצטרפת לצוות ספינה (לא בלי התנגדות) ויוצאת לעבר הקוטב, בעודה מסכנת לא מעט חיי אדם, מה שמוביל למריבות בקרב המלחים השונים, אבל גם לגילוי עצמי של גיבורה באופן טיפוסי לסרטי התגברות.

אף כי הסרט לא ממש שומר על רמה אחידה לכל אורכו, יש בו כמה קטעים של אנימציה מרהיבה ומרגשת כאחד, אף כי דומה כי הוא מיועד לקהל מצומצם בארץ – בעיקר ילדים שכבר למדו לקרוא, או מבוגרים אשר עדיין יכולים להיות מוקסמים מאגדת הרפתקאות פשוטה יחסית, אגדה על מסע לעבר סב נערץ.

הקרנה נוספת:
2.10 | 10:00 | סינמטק

אפריל והעולם המופלא
April and the Extraordinary World

april-and-the-extraordinary-world

ייתכן ושם עברי מדויק יותר לשם הסרט יהיה "אפריל והעולם המעוות" או "אפריל והעולם המשונה". כי העולם שבו מתרחש הסרט מלא בעשן קיטור וזיהום, לא בפלא. הסרט עצמו מופלא אף יותר מן העולם המוזר המתואר בו.

יוצרי הסרט, כריסטיאן דמארה ופרנק אקינסי, בראו בסרט עולם של היסטוריה חלופית: ציר הזמן עבר שינוי בשנת 1870, כאשר מחקר מדעי עבור נשק שישמש במלחמת צרפת-פרוסיה מביא לתוצאות לא צפויות, כולל ביטול המלחמה, שינוי פני הפוליטיקה הצרפתית בפרט ובפני הפוליטיקה בעולם. גם מפני שאחרי אותו מחקר אשר דומה כי נכשל, החלו כל בכירי המדענים בעולם להיעלם, מה שהותיר את העולם תקוע בעידן הקיטור ובלי חשמל. הדבר הופך את היערות למשאב העיקרי עליו נלחמות המעצמות. אחרי פרולוג קצר ב-1870, הסרט קופץ ל- 1931 בו משפחת מדענים כמעט ומצליחה למצוא נסיוב אשר מעניק חיי נצח – אבל ברגע האחרון המשטר, אשר מתנגד למדענים עצמאיים, כמעט ולוכד אותם. כמעט, כי דומה כי כוח אחר מקדים אותו בסופו של דבר. רק הילדה אפריל שרדה והסרט עוקב אחריה, כעשר שנים לאחר האירוע.

ב-1941 של הסרט, צרפת נלחמת בארה"ב ולא בגרמניה, יש שני מגדלי אייפל, הרבה זיהום אוויר, ומשטרה אשר נראה כלקוחה מהקולנוע האילם. אפריל חיה בתוך פסל בחברת חתול מדבר בשם דרווין. הרשויות אינן מודעות לקיומן של חיות מדברות, אבל דרווין אינו היחיד – הוא רק גוסס ואפריל מנסה לחדש את המחקר של הוריה על מנת להשאיר אותו בחיים. מלשין עבור המשטרה, אשר עוקב אחר אפריל במטרה לחשוף את סודה, מתאהב בה. ואלה רק חלק מן האירועים בסרט הגדוש בהמצאות משלל סוגים.

״אפריל והעולם המופלא״ היינו שיר הלל למדע, שיר הלל לדמיון. בד בבד, הוא גם ביקורת על האכזריות האנושית בשליחות המדע, באופן ספציפי ביקורת על ניסויים בבעלי חיים ועל החשיבה כי האדם עליון על חיות אחרות. אך לא מדובר בסרט-מסר, או בסרט אשר ניתן לפרש אותו באופן חד משמעי. מדובר בסרט שהוא חגיגה של בריאת עולמות שונים ועשירים, החל מעיר עתירת זיהום וגן-עדן עלי אדמות שהוא גם כלא מאיים. הסרט משלב מדע בדיוני עם עלילת מתח, דרמה משפחתית, סיפור אהבה קטן והרבה מאוד הומור. לא מומלץ להחמיץ את סיקוונס הכותרות שלו, אשר מצליח לפתור באלגנטיות את הצורך בציון שמות מממנים רבים לפרויקט.

הקרנה נוספת:
3.10 | 12:00 | סינמטק

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.