• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

"הטיהור 2 – לשרוד את הלילה", סקירה

19 ביולי 2014 מאת אור סיגולי

לפני שנה בדיוק יצא לבתי הקולנוע בארצות הברית מותחן אימה קטן בשם "הטיהור" (The Purge). סרטו הקטן והדחוס של ג'יימס דה-מונקו היה חלק מתת-ז'אנר המכונה "home invasion" שרובו מתרחש בחלל אחד סגור, ובו קבוצה של אנשים המנסים להתגונן מפני אימה חיצונית. "הטיהור" ספציפית שאל לא מעט מסרטו של דיויד פינצ'ר "החדר" משנת 2002, גם הוא חלק מהקבוצה.

הסרט התרחש בארה"ב של שנת 2022 שאחרי מהפך ממשלתי על ידי קבוצה הנקראת "המייסדים החדשים", והם הוציאו לפועל אירוע שנתי הנקרא 'הטיהור', על פיו לכל אזרחי ארה"ב החדשה מותר – למשך לילה שלם – לעשות ככל העולה על רוחם ללא השלכות או עונשים. זה כולל פריצה, הרס ורצח. כל זה בחסות השלטון. "הטיהור" התרכז במשפחה אחת אמידה שמתבצרת בביתה הגדול, ומנסה להדוף את האנשים בחוץ שרוצים לממש את זכותם האמריקנית. כיכבו בו אית'ן הוק (שחווה שנה מעולה עם הצלחת הסרט הזה והמועמדות לאוסקר על כתיבת "לפני חצות") ולנה הדי, שבאותו הזמן כבר קיבעה את עצמה כאחת משחקניות הטלוויזיה המוכרות ביותר, עם תפקידה המעולה כסרסי ב"משחקי הכס". השנה היא הפכה להיות השחקנית הקבועה השלישית מכל קאסט הסדרה שתפסה לעצמה מועמדות לאמי.
אני לא יכול שלא לציין גם את השחקן האוסטרלי הצעיר רייס ווייקפילד, שעשה את התפקיד הטוב בסרט בתור האנטגוניסט המרכזי, שמכונה על ידי הקרדיטים "המנהיג המנומס". הוא לבדו שווה את הצפייה.

הרעיון בבסיס הסרט הראשון היה, איך לנסח זאת, מעט מטופש: בזכות ליל הטיהור השנתי, הפשע בשאר השנה ירד לאחוז מזערי, וארה"ב הפכה להיות מדינה אוטופית לחלוטין. הקונספט שבו אנשים יכולים לשחרר את הרוע שבהם רק ללילה אחד ובשאר 364 הימים האחרים להיות אזרחים למופת, הוא די לא אמין. עם זאת, הסרט העלה נקודה מעניינת אחרת – הראשונים למות באותו ליל הטיהור היו השכבות החלשות, אלו שלא יכולים להגן על עצמם. ולכן, העוני והאבטלה ירדו למספרים אפסיים. כל שנה העניים והנחשלים נטבחו ברחובות, והעשירים שרדו. זה מה שהפך אותה למדינה חזקה.
למרבה האכזבה, הסרט הראשון התעסק פחות בנושא הזה, ויותר במעמד הגבוה, ובאופן כללי היה סרט לא משהו. התסריט שלו התחמק מהשאלות האמיתיות, וטמן בחובו יותר מדי רגעים בהם מישהו מאיים על הדמות הראשית במוות כואב, אבל מדבר קצת יותר מדי ולכן נורה מאחורה בזכות הצלה "מפתיעה" של הרגע האחרון. זה קורה משהו כמו ארבע פעמים במהלך הסרט.
ועם זאת, "הטיהור" נחשב לאחת ההצלחות הגדולות של 2013 – עם תקציב מגוחך של 3 מיליון דולר, בארה"ב בלבד, הסרט הרוויח מעל 60 מיליון, וזה עוד לפני VOD.
סרט המשך היה הדבר הכי טבעי בעולם.

כאמור, 12 חודשים לאחר מכן והנה כבר הסיקוול מוכן. זה תמיד מעלה חשדות, כי בהנחה שהסרט לא נכתב כסדרה, זה אומר שתוך פחות משנה הצליחו לכתוב את הסרט, ללהק, לצלם, לערוך ולהפיץ. זה מעט מאוד זמן להרים סרט, בטח כזה שרוצה להרחיב את הקנבס של קודמו. מזל שהסטנדרטים שנקבעו על ידי הראשון לא היו נורא גבוהים.
דה-מונקו כתב וביים גם את הסרט החדש, שהפעם אמנם מתרחש כולו בליל הטיהור, אבל לא נשאר נאמן לחלל אחד, אלא יוצא החוצה לרחובות, איפה שהזוועות הגדולות מתרחשות. את השחקנים של הסרט הקודם הוא השאיר מאחור (מלבד דמות אחת שכן שבה, אבל היא לא משמעותית), והכפיל את הקאסט.

לפני הכל, מה שחשוב לדעת הוא שעל אף שמדובר בסרט המשך, אפשר לצפות ב"הטיהור 2 – לשרוד את הלילה" (שנקרא בשפת אימו "הטיהור: אנרכיה") בלי להשלים את הסרט הקודם. אמנם הסרט הראשון הוא רק שעה ועשרים, אבל צפייה בטריילר או שיטוט בוויקיפדיה יכולים לסגור לכם את הפינה הזו.
הדבר השני ואולי המשמעותי יותר, הוא שבזמן שהסרט הראשון היה מותחן אימה, הסרט השני הוא הרבה יותר סרט פעולה מכל דבר אחר. כן, יש בו רגעים של מתח, אבל הוא לחלוטין איננו חלק ממשפחת סרטי האימה, ולכן הוא יכול לפנות לקהל רחב יותר.

סרט ההמשך מזכיר קצת את הכיוון הכללי של "משחקי הרעב". העולם, כזכור, בשגשוג, כאשר הממשלה מייצרת הסחת דעת שתגרום לציבור הכללי לחשוב שהוא בידיים בטוחות, אבל למעשה רק מחריפה את הבעיות. ההבדל הוא שהדמויות של "הטיהור 2" עדיין לא חושבות על מרד במייסדים החדשים, אבל מכיוון שהם לא האנשים שיכולים להרשות לעצמם מיגון, הם הראשונים לחטוף, והמצב לא ממש בא להם טוב. הם, מהרחובות והגטאות, רואים את הטבע האמיתי של ליל הטיהור, ויודעים שהתשובה לא תבוא ממנו.

כאשר יצא "פעילות על טבעית: המסומנים" בתחילת השנה, היה ברור שהסרט שואף לפנות לפלח אוכלוסיה עצום בארצות הברית שלא זוכה ליחס מהמיינסטרים – האוכלוסייה הלטינית. במקרה של הסרט החמישי בסדרת הפאונד-פוטג' זה עבד היטב בקופות, ויכול להיות שאנשי "הטיהור 2" חשבו על זה גם. לסרט יש גם דמויות לבנות, אבל הרוב הם לטינים או שחורים. שתי ציפורים במכה אחת: גם יצירת עולם ריאליסטי, וגם יצירת גיבורים שבאים מרקעים מגוונים.

"הטיהור 2 – לשרוד את הלילה" טוב בעיני מקודמו, למרות שהם בעצם באים מז'אנרים אחרים. סרט ההמשך מרשים יותר מבחינה קולנועית, והוא בוחן (אם כי "בוחן" היא מילה גדולה מדי) את החלק המעניין ביותר של הטיהור שנזנח בסרט הקודם. יש לו כמה סצנות מרדף מצוינות ועריכה לא רעה. גם צוות השחקנים עושה עבודה סבירה לחלוטין.
משאלתי האמיתית היא שאם יהיה סרט שלישי – ומכיוון שאיננו יודעים בשלב זה האם סרט ההמשך הצליח או לא, זה עדיין בסימן שאלה – הוא יתעסק ביום שאחרי, ולא יישאר רק בגבולות ליל הטיהור. אחרי שארה"ב קמה מליל הטבח, ואמורה להמשיך בשגרת יומה, מעניין לראות מה ההשלכות, והאם באמת (לדעתו של הסרט) אפקט הטיהור אכן מחזיק שנה שלמה, ואיך חי אדם שאתמול בלילה חברו הטוב ביותר הרג את אביו רק כי הוא יכול.

לא צפיית חובה בשום אופן, ובטח משהו שאתם יכולים להתאפק אליו עד שיגיע ל-VOD או לערוצי הסרטים, אבל "הטיהור 2 – לשרוד את הלילה" הוא אלטרנטיבה סבירה לסרטים הגדולים והפומפוזים של הקיץ, ויש לו ממה להיות מרוצה מעצמו.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.