• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

"Star Wars Uncut: The Directors Cut", סקירה

19 בפברואר 2012 מאת אורון שמיר

את פיסת השגעון הסינפילי הבאה גיליתי כמו כולם, יום בהיר אחד במהלך שיטוט חסר פשר באינטרנט. אחרי 2 דקות בדיוק הבנתי שאני חייב לראות את זה כמו שצריך, ורצוי עם עוד אנשים. למזלי, גם יניב אידלשטיין חשב כך ויחד עם מספר חבר'ה נוספים הם אירגנו את ההקרנה החינמית של הסרט בסינמטק הרצליה. כל זה קרה בדיוק לפני שבועיים, אבל נמנעתי מלכתוב את דעתי המלאה כיוון שהצלחתי לשכנע את עכבר העיר להפוך את מדור הדי.וי.די למדור יוטיוב, באופן חד פעמי (בינתיים). אז קיפצו פנימה כדי לקרוא את הטקסט שהפך למדור שלי, לשמוע מעט הסברים על מה זה בדיוק "Star Wars Uncut: The Directors Cut" ולצפות בעוד צילומי מסך נפלאים, כמו זה שלעיל.

אגב, אם טרם צפיתם או צפיתן בסרט, ניתן לעשות זאת ממש כאן. אני אישית מאוד ממליץ לעשות  כן, בעיקר אם נגמרו לכם הסמים. או שתמיד רציתם לדעת איך היה נראה סרט בסדרת "מלחמת הכוכבים" לו היה מבויים בידי טרי גיליאם ומישל גונדרי.

בימים אלה ניתן לתפוס בבתי הקולנוע את הגרסה התלת-מימדית (כך אומרים לפחות) של הסרט "אימת הפאנטום" מסדרת "מלחמת הכוכבים" הפופולרית. רק שלוש-עשרה שנים חלפו מאז יצא הסרט ההוא, הראשון בטרילוגיה חדשה בעלילות סדרת המדע הבדיוני המפורסמת, וכבר הוא זוכה לחידוש ושדרוג. אולם, אין מדובר בשיפור מהותי, אלא בעיקר בעוד מחזור אחד מיני של רבים המותג הנערץ, באדיבות ג'ורג' לוקאס, יוצר "מלחמת הכוכבים". מדהים לגלות שדווקא בתקופה זו, מעריצי הסרטים מראים אחריות ואכפתיות רבה יותר מאשר האיש שכתב את כולם וביים את רובם. הדאגה והאהדה מתבטאים במיזם קולנועי מיוחד וראשון מסוגו, ששמו "Star Wars Uncut”.

בשנת 2009 פנה קייסי פיו אל גולשי האינטרנט בבקשה – היו חלק מגרסת מעריצים של הסרט אשר החל את הכל בשנת 1977, זה הידוע בכינוי "תקווה חדשה". פיו, חובב "מלחמת הכוכבים" ואיש ניו-מדיה, חילק את 124 הדקות של הסרט המקורי לקטעים בני 15 שניות כל אחד, וביקש ממאות מעריצים לצלם גרסה ביתית של ההתרחשות ברגעים המסויימים האלה. אינספור קטעי וידאו זרמו אל המחשב שלו ושל שותפיו ליצירה. הם סידרו את הנבחרים שבהם בסדר כרונולוגי ולמעשה בראו מחדש את "מלחמת הכוכבים" לכדי סרט באורך מלא ששומר על קו עלילה אחיד, אבל משנה את מראהו מקצה לקצה בכל 15 שניות. זה אומר עשרות משתתפים המגלמים את לוק סקייווקר, האן סולו, הנסיכה ליאה, דארת' ויידר וכל היצורים והרובוטים שהפכו את הסרט למיתולוגיה מודרנית. התוצאה מבלבלת ומטלטלת לצפייה, רצופה צחוקים רמים ורגעי התפעלות לא מעטים. כלומר, בהנחה שאתם בעניין של סטאר וורס.

לצד אנשים המחופשים לדמויות הנוסטלגיות ופחי אשפה שונים המגלמים את הרובוט R2D2, הסרט מתהדר בכל סוגי האנימציה שניתן להעלות על הדעת – משיא הליטוש הממוחשב ועד גזרי נייר. בנוסף, ישנם מדיומים מפתיעים כמו קומיקס, משחקי קווסט ישנים וכמה יציאות ביזאריות באמת בדמות אורחים לא קרואים: הומר סימפסון, אינדיאנה ג'ונס וברק אובמה, אם למנות כמה דוגמאות. הסרט ממשיך להדהים עם שילובים בלתי צפויים של סרטי קאלט נוספים כגון "ביג ליבובסקי", “בחזרה לעתיד" או "מוכרים בלבד", כולל הופעת אורח של קווין סמית' בעצמו! יוצרים מוכרים נוספים אשר נרתמו לפרוייקט הם אנשי הצוות של Collage Humor, אתר דאחקות ותיק ואהוד. מסתבר שכמעט-כולם מעריצים את "מלחמת הכוכבים" ורצו לקחת חלק במיזם השאפתני, ועוד מתברר כי יש יותר מדי אנשים מוכשרים על כוכב הלכת המתקרא כדור הארץ.

תחושת עומס יתר בהחלט עלולה לתקוף בשלב מסויים. מצד אחד, לא משעמם לדקה, כלומר ליותר מאשר רבע דקה משום שזהו פרק הזמן שהוקצב לכל עיצוב ויזואלי חדש. מצד שני, למרות שכל קטע בהחלט נראה שונה במידת מה מקודמו, המוח של הצופה הופך לדייסה מהבילה די מהר. אחרי הכל, מדובר ב"מלחמת הכוכבים” – סרט שרוב ההתרחשויות שבו כוללות מכונות עתידניות בתוספת חייזרים בכל מיני חללים מוזרים למראה. כך שמלבד הפענוח המיידי של מה שקורה על המסך, יש להמשיך לעקוב אחר הרצף העלילתי וגם לנסות ולצחוק מבדיחות פנימיות שרק מעריצים גיקים במיוחד יבינו. בסך הכל מדובר באתגר לא פשוט כלל, לעיתים גם לא אפשרי. ובכל זאת, מדובר בצפיית חובה עבור כל מי שהתחנך על ברכי אבירי הג'דיי ובצפייה מרתקת עבור מי שמתעניין בהשלכות מרחיקות לכת של האינטרנט וגרורותיו.

למעשה, מדובר בהפגנת כוח אדירה של העולם הוירטואלי כמקום המחבר בין אנשים בעלי תחומי עניין דומים. האינטרנט אולי מעודד צורות תקשורות קרות ותכליתיות יותר מאשר מפגש אנושי חם ואמיתי, אבל פרוייקט מעין זה לא היה יכול לאגד אנשים מכל קצוות תבל בקלות כזו. “Star Wars Uncut: The Director's Cut” הוא אחד המסמכים החשובים של תרבות הפופ העכשווית, שכבר מזמן הייתה זקוקה להגדרה מתקדמת יותר מאשר "פוסט-מודרניזם". והוא בהחלט עשוי להיזכר כאחת מן היצירות המכוננות של המאה ה-21 – לא פחות.

"Star Wars Uncut: The Director's Cut”. בימוי: קייסי פיו (ועוד כמה מאות אנשים),
ארה"ב 2012, 124 דק', אנגלית+דרואידית ללא תרגום.

ללא ספק הרגע האהוב עליי מהסרט - מסיבת התה של דארת' פוני (ראשון מימין)

הסרט נצפה באדיבות יוטיוב

הטקסט הנ"ל פורסם בגיליון עכבר העיר בתאריך ה-16.2 ובעכבר העיר אונליין

תגובות

  1. תמר הגיב:

    "נצפה באדיבות יוטיוב" – ענק! 🙂

    לי לא היה סבלנות לצפות בגרסה המלאה ולא התאפשר לי להגיע להקרנה המאורגנת, אבל כפרויקט פשוט מדהים.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.