• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

פסטיבל הקולנוע הבריטי 2012: ראיון עם אנדרו האיי ("Weekend")

29 בינואר 2012 מאת אור סיגולי

"סוף שבוע" (Weekend) הוא אחד הסרטים הכי יפים שיש לפסטיבל הקולנוע הבריטי הבא עלינו לטובה להציע, ובאופן כללי אחת ההפתעות הגדולות של השנה. זהו סיפור קטן ומרגש במיוחד על מערכת יחסים בין ראסל וגלן, שני בחורים בריטיים, במשך סוף שבוע אחד.

"סוף שבוע", שצולם במשך 17 יום בנוטינגהם בתקציב די זעום, הוקרן לראשונה בפסטיבל סאות'-ביי-סאות'ווסט (SXSW) ומשם סירב להאט. הוא זכה בשני פרסים בפרסי הקולנוע הבריטי העצמאי, לתגלית (השחקן טום קאלן) ו"ההישג ההפקתי הטוב ביותר" והפך לאחד מאהודי הביקורת של 2011.

זהו סרטו הארוך השני של אנדרו האיי, 38, שעבד כעוזר עריכה בסרטיו של רידלי סקוט "גלדיאטור", "בלאק הוק דאון" ו"ממלכת גן עדן", בין היתר.

אחד הדברים היותר מרשימים ב"סוף שבוע" הוא תצוגת המשחק של שני השחקנים הראשיים טום קאלן (ראסל) וכריס ניו (גלן). שני שחקנים צעירים ולא מוכרים יותר מדי לצופי הקולנוע.

"כבר ממהתחלה ידעתי שאני רוצה שחקנים לא מפורסמים", אמר לי האיי, "רציתי שהסרט יהיה כמה שיותר כן ואותנטי ולכן ליהוק נכון של שחקנים היה הכרחי לזה. לא רציתי שהם יהיו מזוהים, רציתי שהצופה ירגיש שהם דמויות אמיתיות, ולא שחקנים שמבצעים אותן. תהליך הליהוק היה די ארוך וראינו בערך 50 שחקנים".

האם הכימיה בין שני השחקנים הייתה משהו שכיוונת אליו כבר בשלב האודישנים?

"ניסיתי לבצע את האודישנים בצמדים ובדרך כלל לגרום להם לאלתר סביב התסריט. לדעתי זו דרך נהדרת להכיר את השחקן ואת היכולות שלו. כבר בפעם הראשונה שראיתי את טום וכריס ביחד היה משהו מיוחד בינהם, סוג של התרגשות שידעתי מיד שתתורגם לכימיה על המסך."

מה לגבי החזרות? האם זה היה תהליך ארוך והאם נתת מקום לאילתורים תוך כדי?

"היה לנו רק שבוע של חזרות ובזמן הזה גם עברנו ביחד על התסריט. דיברנו עליו, שינינו ועיבדנו אותו. זה מה שגרם לו להתחיל לחיות. היה מקום לאילתורים גם בחזרות וגם בצילומים עצמם. אני חושב שבשביל סיפור כמו "סוף שבוע" זה הכרחי שתהיה בו מידת מה של ספונטניות, של התרגשות, ואילתורים יכולים להשיג את זה. בנוסף, האפשרות לתת לשחקן לשנות ולעבד נותנת לו את היכולת להכיל ולחיות את הדמות."

עבדת הרבה בפוסט-פרודקשן של סרטים גדולים ועתירי תקציב. על אף השוני בינם ובין "סוף שבוע", האם היו איזשהם לקחים או או ערכים קולנועיים אותם הבאת אל הסרט, או שבכוונת הלכת לכיוון שונה לחלוטין?

"אני חושב שהעבודה על הסרטים האלו גרמה לי למצוא את הדרך שלי ואת הסרטים שאני רוצה לעשות. אני מתעניין בסיפורים קטנים, ולא בדרמה גדולה שמניעה את העלילה. תמיד הופתעתי מכמה צילומי כיסוי יש בהפקות הגדולות ואיך השינויים הרגשיים בעצם נבנים בחדר העריכה. באיזשהו אופן הסרט שלי הוא ריאקציה לשיטת העבודה הזו. אני רציתי לראות את השינויים הרגשיים מתבצעים מולי בשוט אחד. לא רציתי לבנות את זה בחדר העריכה."

למה בחרת לערוך את הסרט בעצמך? לא חששת שלא תוכל לבצע את הניתוק ההכרחי בין מה שתכננת בזמן הצילומים לבין החומרים הקיימים, או לראות את הדברים באופן נקי וחדש?

"אני מגיע מעולם העריכה ולכן זה נראה לי טבעי. בנוסף, ממש לא רציתי לראות את הסרט באופן נקי, בעיניים חדשות – על אף שזה כן מחרפן אותך מדי פעם.
מבחינתי כתיבה, בימוי ועריכה הם כולם אותו דבר – הם הגילוי וההבנה של הסיפור. אני אוהב להיות במרכז כל השלבים האלה."

אילו חלקים בסרט היו צילומי השלמות?

"לשמחתי לא היו לנו צילומי השלמות. שזה טוב כי ממש לא היה לנו כסף!"

אמרת באחד הראיונות שאחד הסרטים שהכי השפיעו על התסריט היה "יום ראשון הארור" (Sunday Bloody Sunday, סרט נפלא של ג'ון שלזינגר מ1971). אילו סרטים השפיעו עליך בשלב העריכה של הסרט, מבחינת קצת והתפתחות הסיפור?

"אני חושב שהרבה סרטים אמריקניים נתנו לי השראה. הסרטים שמכונים "ניאו-ריאליסטיים": ראמין בהרני ("להתראות סולו"), קלי רייכהארדט ("וונדי ולוסי", "Meek's Cutoff"). אני אוהב לשמור על הדברים פשוטים וכנים, להתרכז במה שחשוב."

בנוגע לסצנה המבריקה בה גלן וראסל מדברים על אומנות הומו-לסבית (ולמעשה בעצם מדברים על "סוף שבוע" עצמו), האם היית מופתע מהחיבוק שהסרט קיבל מהקהל הסטרייטי והביקורת באופן כללי, והאם באיזשהו מקום כיוונת לסרט גאה שגם לסטרייטים יהיה קל להתחבר אליו?

"אם להיות כן, הייתי מאוד מופתע מהתגובות למרות שבאמת תמיד קיוויתי שהסרט יתיישב טוב אצל קהל רחב כמה שיותר. הביקורת שהסרט קיבל הייתה הרבה יותר טובה ממה שאי פעם ציפינו שיקרה ועדיין די קשה לי להאמין שזה קרה!"

ועכשיו לשאלה הבלתי נמנעת: האם יש סיכוי לקבל סרט המשך בסגנון "לפני השקיעה" בו ראסל וגלן נפגשים שוב? ובאופן כללי, כמה פעמים נתקלת בשאלה הזו מהצופים?

"אני בהחלט נשאל את השאלה הזו רבות, ואני חושב שאשמח לשוב אל הדמויות של ראסל וגלן. אני רק מקווה שטום וכריס לא יהיו מפורסמים מדי בשלב שבו אחליט לעשות את זה, ואז יסרבו להשתתף!"

**
"סוף שבוע" יוקרן בסינמטקים ברחבי הארץ במהלך פסטיבל הקולנוע הבריטי מה4 ועד ה15 בפברואר. תודה לפסטיבל, לחן ינוביץ' ולאדר אניסמן על העזרה בריאיון.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.