• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה

פסטיבל קולנוע דרום 2011 ושאר ענייני פסטיבליה

29 במאי 2011 מאת אורון שמיר

זהו מצב מעט אבסורדי עבור חובבי הקולנוע, אבל כרגע כולנו חיים בשגרה של פסטיבלים. זה נחמד, זה חיובי וזה גם אוקסימורון. בתור בלוגר וואנאבי הסיטואציה מורכבת עוד יותר. כלומר, על מה לדווח? על פסטיבל חשוב ויוקרתי המתרחש קילומטרים רבים מכאן, או על פסטיבל שקורה ממש מתחת לאף אבל לא נכחתי בו פיזית? אני מזכיר (גם לעצמי) שאנחנו לא בלוג של חדשות ולא עובדים את אליל הטראפיק. ובכל זאת, כמו לפני חודשיים, קצת סדר במה שהיה, יש ויהיה בעולם הפסטיבליה הקולנועית והערת אגב על תפקודו של הבלוג, לקינוח.

נתחיל במה שהיה. כמדי שנה, גם הפעם לא עשיתי יותר מאשר לקרוא את תוכניית "דוקאביב" ולצפות בסרט הפתיחה. לצערי. אבל כבר שבוע וחצי שיש זוכים. "הצלמניה" של תמר טל לקח מקום ראשון, והנה שאר הרשימה. בשנה שעברה תפסתי את הזוכה "גם כשעיניי פקוחות" בסינמטק ירושלים כך לפתע פתאום, אז אני מקווה שעוד ייצא להיתקל ב"הצלמניה" מתישהו בעתיד. כמעט במקביל נערכה בריביירה הצרפתית החגיגה הסינפילית המכונה "פסטיבל קאן". השנה היה מעניין במיוחד בטקס חלוקת הפרסים, כאשר "הערת שוליים" של יוסף סידר יצא עם פרס התסריט ובפרס הגדול של "דקל הזהב" זכה סרטו של טרנס מאליק "עץ החיים" (בבתי הקולנוע מאז יום חמישי האחרון). הנה פוסט סיכום קאן ותרועה מורחבת על הזכייה של "הערת שוליים", שעולה לאקרנים בסוף השבוע הקרוב. אני מבטיח חגיגת פוסטים כאן בסריטה, אבל עדיין לא בטוח איך נעשה זאת. נראה שלכל שלושת הבלוגרים יש מה להגיד על הסרט הזה.

מה שמביא אותנו מקאן שהיה, לכאן ועכשיו. את "הערת שוליים" תוכלו למצוא גם בפסטיבל קולנוע דרום העשירי, בתור סרט הנעילה. סרט הפתיחה יהיה "עדות" של שלומי אלקבץ, המתואר כמונולוג אחד הנמסר על-ידי 24 שחקנים ומתאר את מערכת היחסים הישראלית-פלסטינית. הוא יוקרן הערב ה-29.5 כאשר הפסטיבל יימשך לאורך השבוע עד ה2.6, בסינמטק שדרות. בין לבין ייערכו מחוות לקולנוע של ברונו דומון, נורית אביב, וונג בינג, דני קוטה ולקולנוע הישראלי העצמאי, במסגרת מיוחדת שכבר דווח עליה כאן בבלוג. יפתח אותה "חתולים על סירת פדלים", קומדיית הטראש המקומית שהיא גם הסרט הישראלי שאני הכי רוצה לראות כרגע, אבל קצת מתקשה להגיע לשדרות בחצות… אם מישהו יוצא במקרה בסביבות עשר וחצי מאיזור תל-אביב, אשמח לשמוע. ואם מישהו חוזר משם באמצע הלילה, לכל כיוון שהוא, רק תגידו. אחרת אני ניצב מול אותה הבעיה שהרחיקה אותי מהפסטיבל החביב הזה בכל שנה – תחבורה. וסליחה שאני לא מרחיב על התוכניה, היא פשוט איזוטרית מדי עבורי אפילו יחסית לפסטיבל, כך שהבעיה אצלי. פרטים מלאים תמצאו באתר הרשמי, אז רק אזכיר שכל ההקרנות פתוחות לקהל הרחב ללא תשלום (מלבד ההקרנות למוזמנים בלבד, של סרט הפתיחה והנעילה. אבל אל דאגה, יש שידור חוזר וחופשי שלהם מיד בסיום). דיווחים ועדכונים מהפסטיבל יתקבלו בברכה, כמובן.

רגע לפני מה שיהיה, נישאר על התפר שבין ההווה והעתיד. לכל המעוניינות והמעוניינים לבצע פיצ'ינג של סרטם הקיים או המתוכנן בפורום הבינלאומי בפסטיבל חיפה הבא (אוקטובר), נא להזדרז ולהגיש מועמדות עד ה-6.6. הנה עוד פרטים.

וכעת, מבט קדימה. בעוד שבועיים ייפתח הפסטיבל הבינלאומי השישי לקולנוע גאה, הידוע גם בכינויו ה-TLVFest. "נמס בגשם" של דורון ערן יפתח (דיברנו עליו קצרות בפוסט הזה), "Kaboom" של גרג אראקי ינעל. באמצע, כלומר בין ה-11 ל-18 ביוני, יוקרנו חמישים סרטים ועוד מספר דומה של סרטים קצרים. על כולם, כמו גם על המחווה לקולנוע של תומר היימן, תוכלו לקרוא באתר הרשמי של הפסטיבל.

ואם נביט ממש קדימה, אל תחילת יולי, נראה באופק את פסטיבל ירושלים ה-28. תוכנייה עדיין אין, אפילו לא שמועות, אבל כבר התקשרו לאשר טלפונית את השתתפותי באירוע שהפך לשבוע וחצי הכי כיפי ואינטנסיבי בשנה שלי. בפעם הרביעית ברציפות, אם אינני טועה. אני מזהיר מראש שהבלוג יהפוך אז, באופן די רשמי, למסקר עקשן וחרוץ של סרטי ואירועי הפסטיבל. מה שמזכיר לי –

לאחרונה, הועלה בפניי נושא הסקירות והדיווחים על סרטים בבלוג. כלומר, מהם השיקולים העומדים בפני הבלוג בבחירת התאריך בו מתפרסמת סקירה על סרט כזה או אחר.  אז קודם כל, אני מאוד משתדל להקדיש כמה מילים לכל סרט חדש שאני צופה בו. חלק מהטקסטים מתפרסמים זמן מה/רב אחרי הצפייה, משיקולים של עכבר העיר. כיוון שאני כותב גם באונליין וגם במודפס, אל הבלוג מגיעות הכתבות רק אחרי שהסרטים עלו לאקרנים והטקסטים עלו לרשת. את "אקס-מן: ההתחלה", למשל, כבר ראיתי, אבל נוכל לדבר עליו רק בסוף השבוע הבא, עת יחל בהקרנות מסחריות (סרט מעולה, אגב. כנראה הטוב ביותר מבין כל סרטי האקס-מן שנעשו, לדעתי). כמובן שישנם סרטים שראיתי, שלא ביקשו אותי לכתוב עליהם כחלק מעבודתי כמבקר ושאין לי משהו חיובי במיוחד להגיד עליהם. במקרה כזה, מדוברים ככל שיהיו, אני לא מאמין שיקבלו סקירה בבלוג. בשביל מקרים כאלה יש כאן שני בלוגרים נוספים, למרות שאפילו בעזרתם לא בטוח שנוכל לכסות את כל מה שראוי בקולנוע נכון לכל רגע נתון.

בנוסף, אני כל הזמן מקבל המלצות מאנשים ורשימת הצפייה שלי (יש לי כמה, בעצם) רק מתעדכנת ומשתנה כל הזמן. כך יוצא שיש סרטים שאני צופה בהם הרבה אחרי מועד הפצתם, אם בכלל. הקורא דני ודאי ישמח לשמוע שראיתי את "Batman: Under the Red Hood". ממש תודה על ההמלצה, אחלה של סרט ויופי של באטמן. אפל, מורכב, נקמן אך נאחז בשפיות. אבל לא חף מבעיות. הוא הזכיר לי שדווקא ראיתי קצת באטמן מצוייר יחסית לאחרונה, עם פרוייקט Gotham Knight שיצא בסמוך ל"האביר האפל". אבל אני לא חושב שאקדיש לברדס האדום סקירה משלו, למרות שאשמח לדבר עליו בתגובות, אם תרצה 🙂

תגובות

  1. תמר הגיב:

    הי
    מזמינה אותך ואת כל שאר הקוראים להקרנות הבאות של "הצלמניה"
    בסינמטק תא: http://www.cinema.co.il/movies/movie.asp?movieId=7154
    ובסינמטק ירושלים: http://www.jer-cin.org.il/website/modules/films/film.aspx?showid=6307

    תמר

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.