• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

רצים לפסלון: "הרשת החברתית" דועך, "נאום המלך" מתחזק

1 בפברואר 2011 מאת אור סיגולי

אז ברגע שחשבנו שאנחנו באחת מעונות האוסקרים היותר משעממות של השנים האחרונות וברגע שחשבנו שאנחנו מכירים את המשחק – עונת האוסקרים הוכיחה לנו, שוב, שאם לרגע חשבנו אחרת אז טעינו. האמת היא שאף אחד לא יודע כלום.

למי שפספס את מה שקרה בחודש האחרון הנה הכרוניקה על רגל אחת:
דצמבר 2010 עד ינואר 2011: עונת האוסקרים החלה. סרטו של דיויד פינצ'ר "הרשת החברתית" הפך להיות סופת ההוריקן של השנה ובאופן כמעט חסר תקדים חטף כל שנקרה בדרכו, כשמאחוריו בקול ענות חלושה נשמעו "נאום המלך" ו"פייטר" מנסים להדביק את הקצב.

סרט הפייסבוק לקח את פרסי הסרט, הבמאי והתסריט בכל הנקודות המשמעותיות: פרסי המבקרים של ניו-יורק, לוס אנג'לס ושיקאגו, זכה בארבעה פרסים בגלובוס הזהב, ויחד עם "ברבור שחור" קיבל מועמדות לכל פרס גילדה על הפלנטה. שיהיה ברור – עדיין לא היה סרט שזכה בכל הפרסים האלה אך הפסיד את פרס הסרט הטוב ביותר באוסקר.

מה שלא נלקח בחשבון הוא שמאחורי קמפיין האוסקר ל"נאום המלך" עומדים האחים וויינשטין. ואף אחד – אף אחד – לא מכיר את המרוץ לאוסקר טוב יותר מהשניים האלה. הם אנשים שהפכו את החברה העצמאית מיראמקס לאימפריית אוסקרים, הם אלו שהצליחו להכניס את "נער קריאה" לפרס הסרט הטוב ביותר כשלאף אחד לא היה אכפת ממנו, והם אלו שהפכו את "שיקאגו" לזוכה הגדול של 2002 לפני "הפסנתרן" ו"כנופיות ניו יורק". והם לא התכוונו לוותר על "נאום המלך". ממש לא.

22.1.11: פרס איגוד המפיקים – זוהי מקבילת הגילדות לפרס האוסקר לסרט הטוב ביותר. "נאום המלך" הפתיע בגדול וזכה. נכון, איגוד המפיקים לא תמיד הולך יד ביד עם האוסקר, לראייה זכייתם של "מיס סאנשיין הקטנה", "הר ברוקבק" ו"הטייס" במהלך השנים האחרונות, כולם הפסידו את האוסקר. עם זאת, המפה החלה להשתנות מעט ונדמה היה שניצחונו המוחלט של "הרשת החברתית" עלול להתערער והאוסקרים יתחלקו בינו ובין "נאום המלך".

25.1.11: הכרזת המועמדים לאוסקר – סוף סף הוקראו שמות המועמדים עם מינימום הפתעות. "נאום המלך" הצליח לנכס לעצמו 12 מועמדויות. מספר ענק באופן כללי ובטח יחסית ל"הרשת החברתית" שקיבל רק 8. מעטות הפעמים בהם סרט הועמד למעל 10 אוסקרים ויצא ללא פרס הסרט הטוב ביותר. עם נוכחות כזו התברר כמה האקדמיה אוהבת את הסרט ואפילו זכייתו הברורה של דיויד פינצ'ר בפרס הבמאי נראתה פתאום לא סגורה. הפעם האחרונה שסרט היה מועמד לכל כך הרבה פרסים וזכה בפרס הסרט אך הפסיד את פרס הבמאי הייתה לפני 11 שנה, כאשר רידלי סקוט ("גלדיאטור") הפסיד את פרס הבימוי לסטיבן סודרברג ("טראפיק").

29.1.11: פרס איגוד הבמאים – המקום שבו פינצ'ר הרגיש הכי בנוח. ובצדק. עם הביקורות הכי טובות של השנה, עם סרט שמועמד לשמונה אוסקרים, עם קריירה מרשימה מאחריו, פרס איגוד הבמאים לא יכל ללכת למישהו אחר. אלא שהוא כן הלך. ל"נאום המלך" ולבמאי טום הופר. הפור נפל: "נאום המלך", לא רק שייקח את האוסקר לסרט הטוב ביותר, אלא גם ייקח הרבה פרסים בדרך. המון. עם זאת, פתח אחד של תקווה עוד נותר. אחת האינדיקציות הכי טובות של השנה: פרס איגוד השחקנים. אם "הרשת החברתית" זוכה – ויש מקום סביר להאמין שיזכה – המרוץ עוד פתוח.

30.1.11: פרס איגוד השחקנים – אבל זה לא קרה. שלשום זכה "נאום המלך" בשני הפרסים הגדולים: צוות ושחקן ראשי. לא קרה שסרט זכה בצוות ותפקיד ראשי מאז "שיקאגו". "פייטר" זכה בפרסים לשני שחקני המשנה שלו (כריסטיאן בייל ומליסה ליאו) ונטלי פורטמן זכתה על הופתעה ב"ברבור שחור". "הרשת החברתית" יצא בלי כלום.

אם בעקבות זכיותיהם של "התרסקות", "השתולים", "ארץ קשוחה" ו"מטען הכאב" בעשור האחרון, האוסקר נראה כמו חוזר לשנות ה70, כשסרטים קשוחים ומחוספסים כגון "הקשר הצרפתי", "רוקי" ו"קריימר נגד קריימר" (וגם "הסנדק" פחות או יותר) זכו על חשבון סרטים 'קלאסיים' יותר כגון "קברט", "בארי לינדון" ו"כל הג'אז הזה", הנה התחלף לו העשור ומתוך שנות השבעים עברנו לשנות השמונים כשסרטי 'איכות' עמוסי תלבושות כגון "מרכבות האש", "גנדי", "אמדיאוס", "זיכרונות מאפריקה" ו"הקיסר האחרון" שלטו בכיפה והחזירו את האוסקר למונח שהפך לגנאי (ולא בצדק) 'סרט אוסקר'. אז הנה, ההיסטוריה חוזרת על עצמה. סרט האוסקרים החדש מת. יחי סרט האוסקרים.

אז איך הדברים נראים נכון לעכשיו?
פרס הסרט הטוב ביותר – "נאום המלך". כרגע לא נראה כאילו יש אופציה אחרת.
פרס הבמאי הטוב ביותר – טום הופר. כן, פינצ'ר עדיין שם, מתארגן על עצמו. אבל האהבה ש"נאום" זוכה לה ודאי שתזלוג גם לקטגוריה הזאת.
פרס השחקן הראשי – גם ארבעת פרשי האפוקליפסה לא יצליחו לעצור את נאום המלך של קולין פירת' על הבמה.
פרס השחקנית – נדמה כאילו כבר שכחנו שאנט בנינג קיימת. אבל היא שם. ונטלי פורטמן, אמנם תפקיד של פעם בחיים, אבל זו לה המועמדות השנייה. בנינג כבר הגיעה קרוב ארבע פעמים. חלילה עוד אולי נראה פה אוסקר פיצוי.
פרס שחקן המשנה – כריסטיאן בייל הוא ההימור הנכון. אבל יש לו בעיה רצינית אחת – בקטגוריה איתו יש מועמדות ל"נאום המלך". ג'פרי ראש עוד עלול לחטוף לו את זה מתחת לידיים.
פרס שחקנית המשנה – אם יש עוד מקום לבלבול זה כאן. האם מליסה ליאו ("פייטר") תמשיך את הסטרייק? האם היילי סטיינפילד ("אומץ אמיתי") תזכה בזכות הנוכחות המאסיבית שלה בסרט? אולי איימי אדאמס ("פייטר") תיקח סוף סוף אחרי שלוש מועמדויות בחמש שנים? או שמא ג'קי וויבר תעשה מה שעשתה טילדה סווינטון ב2007 ותיקח בהפתעה? ואולי, רק אולי, "נאום המלך" יזכה גם פה בזכות הלנה בונהאם קרטר.
פרס התסריט המקורי – "התחלה". סתם, נראה לכם? ברור ש"נאום המלך".
פרס התסריט המעובד – "הרשת החברתית", על אף שהיינו די סגורים על הזכייה של "תלוי באוויר" שנה שעברה, גם הוא מועמד לסרט הטוב ביותר, גם הוא לקח כל פרס תסריט במהלך השנה. "פרשס" זכה במקומו. האם "אומץ אמיתי" או "קר עד העצם" הם ה"פרשס" של השנה?

כל כך הרבה שאלות, כל כך מעט זמן.

ובכל זאת, האם "הרשת החברתית" עדיין יכול לזכות בפרס הבמאי והסרט באוסקר? ודאי שכן. "אפולו 13" זכה גם הוא בגילדת המפיקים, הבמאים והשחקנים אך הפסיד ל"לב אמיץ". ההבדל הוא, שיטת ההצבעה השתנתה ו"אפולו" לא קיבל מועמדות לבמאי רון הווארד.

יהיה מטופש להגיד שהכל כבר קבוע. אחרי הכל, ובואו רק ניסגר על זה שוב פעם אחרונה, אף אחד לא יודע כלום.

(הבהרה: טור האוסקרים הנ"ל מתפרסם במקביל באתר עכבר העיר אונליין. את הקודמים בסדרה ניתן למצוא כאן בבלוג, פשוט חפשו "רצים לפסלון" במנוע החיפוש שלנו)

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.