• ״טהורה״, סקירה לסרט האימה עם סידני סוויני
  • ״שומר הברים״, סקירה לגרסת 2024
  • בחזרה אל ״שומר הברים״ מ-1989 לקראת החידוש
  • ״אהובת הקצין הצרפתי״, סקירה
  • סרטים חדשים: ״טהורה״ מכניס את סידני סוויני למנזר

המועמדים לפרסי איגוד השחקנים 2010/11

16 בדצמבר 2010 מאת אור סיגולי

האמת שאפילו  כבר התחלתי לכתוב פוסט על המועמדויות לפרס גלובוס הזהב שפורסמו שלשום, אבל הפסקתי באמצע. רשימת המועמדויות האקלקטיות במקרה הטוב והמביכות בשאר המקרים פשוט לא שווה התייחסות. הגלובוסים גם ככה לא משנים לאף אחד ואפילו אנג'ילה ג'ולי בעצמה תודה שסאלי הוקינס עשתה תפקיד טוב ממנה. אפילו לא מצריך לקום באמצע הלילה לצפות בזה.

אבל אז הגיעו פרסי איגוד השחקנים. שהם גם יותר משמעותיים וגם יותר… מניחים את הדעת.

פרסי איגוד השחקנים הם הפרס שניתן על ידי השחקנים לשחקנים. לא, אני לא מזלזל באינטליגנציה של אף אחד, אני רק מנסה להסביר. חשיבותם הוא בכך שהם מרכיבים אחוז משמעותי מקולות ההצבעה של האקדמיה ולכן היחס החיובי בין המועמדים לשני הטקסים הוא פסיכי. הם גם לעיתים זורקים איזו עצם מפתיעה לכיוון מישהו או מישהי שכולנו אהבנו ואף אחד לא העז להודות בזה, עיין ערך דיאן קרוגר ב"ממזרים חסרי כבוד" שנה שעברה ופיטר דנדליג' ב"אנשי התחנה" ב2003.
מאז שניתן הפרס לראשונה ב1994 נדירות הפעמים שבהן האין התאמה של לפחות 4 מתוך 5 המועמדים. מה גם שאת "בורלסק" לא תמצאו אצלהם. כבר יתרון בימינו.

ישנן 5 קטגוריות בפרסי איגוד השחקנים. השנה "נאום המלך", באופן לא מפתיע, מועמד ל4 מהם, כאשר "THE FIGHTER" (ומעתה יקרא "פייטר") גם הוא מועמד לארבעה פרסים, אך פעמיים מתוכן באותה קטגוריה.

והמועמדים בפרסי הקולנוע הם:

"ברבור שחור" המועמד לשלושה פרסים. תאכל'ס רציתי לשים את הפוסטר של "נאום המלך" אבל הוא ממש מכוער

צוות:
"ברבור שחור"
"פייטר"
"הילדים בסדר"
"נאום המלך"
"הרשת החברתית"

הפתעות גדולות אין פה. ישנם כמה מאיתנו שציפו לראות פה את "גנב עירוני", "קר עד העצם" או "אומץ אמיתי", בטח לפני "ברבור שחור", אבל לא משהו שיטלטל אותנו.
פרס הצוות הוא המקבילה של איגוד השחקנים לפרס הסרט הטוב ביותר באוסקר. כל כך מקבילה שלפעמים הם מתבלבלים ונותנים את הפרס לסרט האהוב עליהם במקום לצוות השחקנים המרשים ביותר. תגידו מה שתגידו על "נער החידות ממומבי", אבל בשום אופן המשחק בו לא עלה על סרטים כמו "מילק" או "ספק" של אותה שנה. איגוד השחקנים טען אחרת.
כרגע אפשר לבנות על כל חמשת הסרטים הנ"ל לקבל מועמדות לאוסקר, כשאולי "ברבור שחור", בגלל האקסטרימיות שלו, עדיין עלול לגרום לאקדמיה להדוף אותו. את "התחלה", אגב, אי אפשר למצוא בשום מקום.
"נאום המלך" הוא המעומד המוביל בעיקר בגלל שהוא גם אחד מהסרטים המובילים לאוסקר וגם טומן בחובו הופעות משחק מרשימות למדי.

משהו פה מריח כמו נפלאם. דובאל בGET LOW

שחקן ראשי:
ג'ף ברידג'ס – "אומץ אמיתי"
רוברט דובאל – "GET LOW"
ג'סי אייזנברג – "הרשת החברתית"
קולין פירת' – "נאום המלך"
ג'יימס פרנקו – "127 שעות"

מארק וולברג קצת חסר פה. מעבר לזה, אין משהו יוצא דופן. ברידג'ס חזק במשחק שנה שנייה ברציפות ואני מניח שהדבר היחידי שימנע ממנו לזכות הוא העובדה שהעולם מרגיש שהוא כבר קיבל את שלו שנה שעברה,  לעומת קולין פירת' שבכלל עשה תפקיד טוב ממנו אשתקד ב"סינגל מן" אך לא יכל לשרוד מול הברידג'ס-פסט שסחף אותנו. כנראה שהשנה זהי שנתו של פירת'. אייזנברג עדיין מהווה איום.
עם זאת, מכיוון שאיגוד השחקנים הוא פרס צעיר יחסית שאוהב את ותיקיו, אני הייתי מהמר על רוברט דובאל. ממש כמו הזכייה של מריל סטריפ ב08, דובאל לגמרי יחשב כזוכה לגיטימי (הוא זכה בפרס ב97).
אני מאמין שזאת החמישייה שתגיע לאוסקר, אלא אם כן ראיין גוסלינג ("בלו אלנטיין") יצליח להדוף  החוצה את פרנקו או ברדיג'ס.

מי אמר בנינג ולא קיבל. סוואנק ב"הרשעה"

שחקנית ראשית:
אנט בנינג – "הילדים בסדר"
ניקול קידמן – "מחילת הארנבת"
ג'ניפר לורנס – "קר עד העצם"
נטלי פורטמן – "ברבור שחור"
הילארי סוואנק – "הרשעה"

חוש הומור מעולה יש לחבר'ה באיגוד השחקנים. הם פשוט לא מסוגלים לשים את אנט בנינג ברשימה בלי לדחוף לשם את הילארי סוואנק. סוואנק, שלקחה מבנינג את האוסקר פעמיים (ואם יורשה לי, לקחה בצדק גמור) ב99 וב04, חותמת את הרשימה עם סרט שזכה לתגובות צוננות בלבד.
בגלל היחס הכללי ל"הרשעה" סביר להניח שסוואנק לא באמת במירוץ, אבל זכייתה של בנינג רחוקה ממובטחת. לא כל עוד נטלי פורטמן שם.
אותי מבאס שג'וליאן מור – שהעדפתי את הופעתה עשרות מונים משל חברתה למסך – התרחקה עוד צעד ממועמדות לאוסקר. אני גם מצר בזאת על התנדפותה של סאלי הוקינס מהמירוץ.
אני מניח שכשזה יגיע לאוסקר, מישל וויליאמס ("בלו ואלנטיין") או לזלי מאנוויל ("עוד שנה"), תחלפנה את סוואנק.
בשביל הפרוטוקל יסומן שאני בכלל בעד ניקול קידמן. אני בעד ניקול קידמן לא משנה מה.

הייתם מאמינים שזה מה שקורה מתחת לחליפה של באטמן? כריסטיאן-המלך-בייל בTHE FIGHTER

שחקן משנה:
כריסטיאן בייל – "פייטר"
ג'ון הוקס – "קר עד העצם"
ג'רמי רנר – "גנב עירוני"
מארק רופאלו – "הילדים בסדר"
ג'פרי ראש – "נאום המלך"

המירוץ של בייל נגד ראש מתהדק. והם צמודים. ממש צמודים. הזוכה כאן יקבע מי לוקח את האוסקר. סגור.
בכללי זוהי אחת הקטגוריות היותר מניחות את הדעת, ואפילו אפשר להגיד שכל השחקנים כאן עושים את אחד מהטובים שבתפקידם. אני, למשל, חושב שרנר היה הדבר הטוב ביותר ב"גנב עירוני" ואני מאחל לו מועמדות שנייה לאוסקר ברציפות. גם רופאלו, שאיכשהו זכה להתעלמות כבדה מהאקדמיה על אף תפקידיו ב"מישהו לסמוך עליו", "שמש נצחית בראש צלול" "וזודיאק", עלול, כמו בייל, לקבל איזשהו הצבעת אמון סוף סוף. תפקידו ב"הילדים בסדר" (סרט זניח וחלש ביותר, לדעת עבדכם הנאמן) הוא איזשהו משב רוח מרענן בתוך הפורנו-נויירוטיות של הסרט בהשתתפותו.
המועמדות של ג'ון הוקס לשחקן המשנה מעידה על שני דברים: האחד, התעשייה האמריקנית אוהבת את "קר עד העצם" (עוד סרט שמקבל יחס חם יותר ממה שמגיע לו בעיני); והדבר השני הוא שאיגוד השחקנים יכול לזהות משחק טוב גם אם הוא מתון, מינימליסטי ונטול סצינות בכי או שינויים פיזיים מרחיקי לכת. הוקס מייצר ב"קר עד העצם" דמות חמקמקה מאוד אבל שאי אפשר שלא לאהוב, והסצינות הטובות ביותר בסרט הן שלו.
דווקא כאן היעדרות "הרשת החברתית", עם שלושה שחקני משנה בולטים, די מפתיעה ואפילו מבשרת את ניצחונו של "נאום המלך" בפרס הצוות. סביר להניח שהוקס או רנר ייפלו בשלב האוסקר לטובת אנדרו גארפילד. מג'סטין טימברלייק נאלץ להיפרד בשלב זה.

איך אפשר להגיד לא לפרצוף הזה? את רוצה פרסים, קחי פרסים. קוניס ב"ברבור שחור"

שחקנית משנה:
איימי אדאמס – "פייטר"
הלנה בונהאם-קארטר – "נאום המלך"
מילה קוניס – "ברבור שחור"
מליסה לאו – "פייטר"
היילי סטיינפילד – "אומץ אמיתי"

הידד מילה קוניס! הידד! האם אתם מצליחים לבטא את המשפט "המועמדת לאוסקר מילה קוניס"? לי זה דווקא בא מצויין (ל"המועמד לאוסקר איתן הוק" או "זוכת האוסקר ריז ווית'רספון" אני עדיין לא מצליח להתרגל). האמת שמועמדותה של קוניס – בקלות השחקנית עם הקול האהוב עלי – לאוסקר עדיין בספק גדול, במיוחד כשנותרו עוד שתי שחקניות שמשמשות תפקיד מרכזי במירוץ לשחקנית המשנה: ג'קי וויבר ב"ממלכת החיות", שהיעדרותה מאיגוד השחקנים די מפתיעה אותי; ודיאן וויסט על "מחילת הארנבת".
אני מניח ששני השמות הפחות יציבים הם של קוניס ואדאמס. ואולי סטיינפילד תמצא את מקומה בכלל בקטגוריית השחקנית הראשית, לשם היא שייכת.
זו הקטגורייה הכי פתוחה כרגע. בלי לחשוב יותר מדי הייתי מהמר על סטיינפילד, עם פזילה זהירה לכיוון מליסה לאו.

אני יודע שיש לכם מה להגיד.
קדימה…

תגובות

  1. דני הגיב:

    לפי אמה תומפסון, יגישו את סטיינפילד למועמדות בתפקיד שחקנית המשנה באוסקר. ככה שהיא לא תמצא את עצמה בקטגורית השחקנית הראשית

  2. דני הגיב:

    אה, וגם אני מהמר על מילה קוניס, אותה אני מאוד אוהב. אבל השחקנית עם הקול האהוב עלי היא דווקא אלייזה דושקו (פיית' מ"באפי" ו"אנג'ל")

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.